Kiedy zacząć uczyć dziecko języków obcych?

dziecko uczy sie z kart

W dzisiejszych czasach komunikatywna znajomość choć jednego języka obcego to podstawowa umiejętność, bez której życie jest bardzo utrudnione. Nic dziwnego, że rodzice coraz częściej zastanawiają się, w jakim wieku najlepiej zacząć uczyć dziecko języków obcych. W poniższym artykule wyjaśniamy, kiedy jest najlepszy czas na rozpoczęcie edukacji językowej malucha.

Kiedy najwcześniej dziecko może rozpocząć naukę języka obcego?

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Jednak pedagodzy są zgodni co do tego, że nauka drugiego języka może odbywać się równocześnie z poznawaniem mowy ojczystej. Wbrew pozorom nie jest to obciążające dla małego człowieka, ponieważ mózg malucha w pierwszych 3-4 latach jest nastawiony na intensywne przyswajanie i zapamiętywanie informacji w sposób naturalny i niewyczerpujący. Dlatego już po 3 miesiącach życia dziecka, warto je przyzwyczajać do dźwięków języka obcego, dzięki temu maluch zapamięta wymowę, a wraz z rozwojem zacznie powtarzać wcześniej usłyszane słowa. Co więcej, wczesny kontakt dziecka z systemem fonetycznym języka obcego ma pozytywny wpływ na efektywność nauki, zdecydowanie ułatwia maluchowi dalszą edukację językową, a także pozwala w przyszłości uniknąć powstania tzw. blokady językowej.

Kiedy wprowadzić zorganizowaną naukę języka obcego?

W przypadku dzieci powyżej 5 lat domowa nauka języka obcego może okazać się niewystarczająca. Wobec tego w celu uzupełnienia i poszerzenia wiedzy oraz umiejętności językowych dziecka warto je zapisać na kurs językowy dla dzieci. Podczas zajęć w profesjonalnej szkole językowej maluchy poznają język obcy poprzez zabawę w grupie z innymi dziećmi, dzięki której efektywniej przyswajają nowe słownictwo. Ponadto dzieci w towarzystwie rówieśników mają więcej chęci i zapału do nauki. Warto wspomnieć także, że nauka w szkole językowej jest prowadzona pod okiem lektora pedagoga, który w procesie edukacji wykorzystuje nie tylko swoją wiedzę i doświadczenie, ale również specjalistyczne pomoce naukowe umożliwiające dzieciom poznawanie języka obcego wszystkimi zmysłami – taka forma zajęć znacznie ułatwia maluchom zapamiętywanie poznanych zagadnień.